måndag 18 april 2011

Varför lokalproducerat är bullshit!

En av mina bilar är en Audi S6. Den är något helt vansinnigt törstig och tror att bensin är gratis. Än värre är att jag får dåligt samvete för att den är så törstig. Ståendes där vid pumpen och se litrarna ticka fick mig att börja fundera på varför jag öht var tvunget att ha bil. Är jag det? Är jag transportberoende? Är världen transportberoende?

Vi hoppar tre kliv framåt. När jag går till ICA och köper 1 liter mjölk så har det mjölkpaketet färdats från kossan till ett mejeri och sedan till ett lager och sedan till ICA och nu jag. Men för att kossan ska kunna producera mjölk måste hon ha näring. Och .... ja, ni förstår redan nu vart jag vill komma - Att även den enklaste produkt du kan köpa kräver i praktiken att hela världens logistik är i rörelse. Utan transporter fungerar ingenting i samhället som det ser ut idag. Och det här med lokalproducerat är bullshit-talk. Varför? I'm gonna tell you why:

Att en vara är lokalproducerad betyder att den färdas kort väg till dig. En optimalt lokalproducerad vara färdas aldrig - Du plockar jordgubben på plats! Så långt väldigt fint. Men mänskligheten är inte smart för att vi nöjde oss med att plocka jordgubbar. Nej, vi byggde ett samhälle där vi kunde interagera, utbyta, kollaborera, inspirera, lära av varandra. Detta gjorde att vi t.ex slapp att uppfinna hjulet 7 miljarder gånger. En kille upptäckte elden och .... ja, ni fattar.

Detta sociala samspel är nyttigt. Förändring är nyttigt för det är lärande. Utan lärande är hela vår existens onödig för då hade vi inte behövt någon hjärna och utan hjärna hade vi fortfarande varit en amöba. Och att vara en amöba är inte så kul.... tror jag ;)

Tillbaks till lokalproducerat bullshit. Samhället växte i takt med effektivitet. Det går inte att säga när ett samhället är färdigväxt, men oavsett så finns det stora behov i en metropol. T.ex vatten. Att lokalproducera vatten är omöjligt då alla inte kan bo längs med en ren vattenström. Och även om de kunde så får vi andra problem då t.ex 1 person som är sjuk kan smitta alla andra som tar vatten längre ner... ja, helt ologiskt. Så vattenrening behövs. Och detta är ju väldigt resurskrävande om var och en skulle göra detta så för effektivitetens skull har vi vattenreningsverk som renar vatten åt alla. Dvs. att lokalproducera är bra om vi ska decentralisera samhället och sänka våra möjligheter att intellektuellt växa och lära, men i alla andra tillfällen värdelöst för effektiv samhällsuppbyggnad.

Enkelt exempel på detta är: Vad är minst resurskrävande: Att 1 lastbil delar ut 1L mjölk till 1000 hushåll eller att 1000 familjer ska ta sig till ICA och köpa 1L mjölk?

Det går fint att byta ut mjölken mot något annat... men kardemumman är att när många behöver något är det bättre att 1 gör än 1000 stycken.

Slut är den tiden då människan vandrade och kröp längs med jordens välvning. Nu roterar världen kring människan. Bokstavligen!

= Lokalproducerat är därför bullshit.

(Jag ska sälja min törstiga Audi ändå...den är för ineffektiv för mitt och jordens bästa)

Inga kommentarer: